Du har inga produkter i din varukorg.

Val av kajak

 

Plast eller glasfiber

Kajaker i Polythen eller plast motstår mer slag och märken från vardagligt bruk, och är mycket mer slitstarka. Den väger dock lite mer än glasfiber.

Kajaker i glasfiber har en längre livslängd, men du måste upp i en högre kvalitet/pris för att den ska vara bättre rustad för slag och märken. Men å andra sidan så kan de lätt repareras.

 

Glasfiberkajaker som är billiga är oftast i lägre kvalitet och rekommenderas inte. Ofta är glasfibret tunt ,den går lätt sönder och blir mjuk i materialet. Då är det mycket bättre att köpa en billig plaskajak, då den är mycket mer slitstart än glasfibret.

 

Havskajak eller turkajak, materialval.

Grovt kan man säga att kajaker över 5 meter är snabba och riktningsstabila medans korta kajaker är långsammare och svårare att manövrera. Bredden och formen på botten (v-botten eller rundbotten) är också avgörande för dess stabilitet.

 

Havskajaker

Havskajaker är lite tyngre än turkajaker

De flesta havskajaker är en kombination av rundbottnad och v-bottnad vilket ger en bra stabilitet.

De flesta personer som skall använda en havskajak bör ha en som är minst 5 meter. De har en bra riktningsstabilitet och är perfekt för utflykter som upplevelseturer, motionsturer eller längre turer.

 

Se Havskajak prise.

 

Turkajaker

Turkajaker är inte lika tunga som havskajaker. De har en rund botten som ger bra stabilitet på lugnt vatten. De flesta personer som skall använda en turkajak bör ha en kajak på minst 5 meter då den har god riktningsstabilitet som lämpar sig fint för upplevelse eller motionsturer.

 

Storlekar på cockpitt

Det finns flera storlekar på cockpitt. Den grönländska typen är rund och kallans havs-cockpitt. Den är svår att komma ner i och den används av få kajakroddare.

 

Den vanligaste cokpittformen är den som har längden 70-80 cm. Denna cockpitt gör in och utstigning något enklare men det skall ändå till en viss rutin då man måste ta sig ned i kajaken.

Det finns kajaker på marknaden som har en cockpitt längd på 75 cm (lång cockpitt), men Kajak-Import har varit med och utvecklat en modell där längden är 85 cm (X-Large cockpitt). Med den storleken kan de flesta personer komma ner i kajaken genom att sätta sig ned på sätet med ett ben på varje sida för att därefter ta in benen i kajaken. Detta gör in och utstigning mycket enklare och kajaken behåller sin stabilitet. De flesta roddare med en längd under 180 cm kan göra detta med en lång cockpitt. De som är under 165 cm kan göra det med en öppning som är under 80 cm.

 

Flera kajaker som har en större cockpitt har valt att sätta sätet längre fram i cockpitt men det gör att du inte utnyttjar längden optimalt då det kan vara 10-15cm mellanrum mellan cockpitt och sätet. Det finns också kajaker där cockpitten längst fram är mycket smalare så det är svårt att sitta med lätt böjda ben om man önskar att skifta läge med fötterna.

 

Kajak import säljer endast kajaker med bra sittkomfort i cockpitt. Sätena sitter så långt bak som möjligt och cockpitt har en bra höjd och bredd som gör att du har plats till benen så det blir en behaglig tur.

 

Motion och sittställning-

Den stora cockpitten gör att kajaken är riktigt bra till motionsturer. Du kan sitta med lätt böjda ben vilket gör att du kan använda dig av dina stora ryggmuskler när du ror. Vid längre turer är det plats till att ändra sin sittställning vilket ger bättre blodtillförsel till benen och du minimerar trötthet i ben och rygg.